הדברה! כי אין ברירה!

בשורות הבאות תקראו על מלחמה אחרת, נסתרת מהעין ומכותרות העיתונים, מלחמה של המזיקים התברואיים נגד האדם. דווקא בתקופה קשה זו, כשידם של המזיקים על העליונה ובצד שלנו עשרות מתים ומאות אלפים נמצאים בסיכון מחרקים מעבירי מחלות, בוחר המשרד להגנת הסביבה (הגה"ס) לפרסם קמפיין מפייס ומושיט יד לאויב האכזר.

הקמפיין קורא לציבור להימנע מהדברה מניעתית, לדווח לרשויות על מזיקים ולהדביר "רק אם אין ברירה". על פניו, מדובר במסר חשוב שמטרתו לשמור על בריאות הציבור והסביבה. חוק הסדרת העיסוק בהדברה תברואית אוסר על מדבירים לבצע הדברה כימית, אלא אם מצאו שקיים חשש למפגע או למטרד וגם אז הם נדרשים קודם כל לנסות להתגבר על הבעיה באמצעים שאינם כימיים כגון מלכודות או פעולות פיסיקליות שונות. אם כך, המסר של הקמפיין נכון ומשקף את דרישות החוק. אך התזמון שלו, בזמן שמתנהלת מלחמת חורמה כנגד יתושים, חולדות ונמלי אש, תמוה. תמוה עד כדי האבסורד.

שנת 2024 היתה אחת השנים האינטנסיביות בענף ההדברה הישראלי. זה התחיל באוקטובר 2023 עם פרוץ המלחמה. התחלנו לקבל קריאות בהולות מחיילים ומפקדים במוצבים מוזנחים עם בעיות קשות של חולדות במטבחים. לאחר מכן הגיעו בקשות מקשישים בצפון שלא יכלו לרדת למקלטים בגלל מצבם התברואי – חולדות, פרעושים ומה לא? בהתארגנות ספונטנית של מדבירים מתנדבים מכל רחבי הארץ הקים ארגון מדבירי מזיקים בישראל (ע"ר) חמ"ל שקלט מדי יום פניות. אספנו תרומות מייצרני חומרי הדברה והתחלנו לטפל. נתקלנו במקרים קשים שלא ראינו עד היום – התפרצויות של זבובי חול בעוטף וחיילים עם עקיצות מפחידות מכף רגל ועד ראש, נמלי אש בעמדות פריסה בצפון, כמויות של יתושים, פשפשי מיטה… אף גורם מוסדי מטעם המדינה לא היה בתמונה ולא סייע. ענף בריאות הצבא (ברה"צ) האמון על תחום ההדברה, לא תפקד כראוי, מג"דים ומ"פים התקשרו אלינו וביקשו סיוע לאחר שלא קיבלו מענה לבעיותיהם. כך גם גורמים שונים במתחמים לוגיסטיים, כיתות כוננות בקיבוצי העוטף ועוד.

ידוע שאחת מהתופעות המלוות אירועי חירום היא התפרצות של מזיקים והעברת מחלות. ההיסטוריה מעידה על כך שבמלחמות הקשות ביותר מספר המתים ממגפות היה גדול ממספר הקורבנות שמתו בקרב. אבל למעשה המלחמה והכאוס רק הציפו והעצימו בעיות ידועות שמוזנחות שנים רבות – מדינת ישראל לא מתמודדת באופן רציני ומקצועי עם בעיות מזיקים תברואיים. ההפיך הוא הנכון, נראה שהמדינה בחרה בצד הלא נכון במלחמה שבין האדם למזיקים.

נמלת האש הקטנה שהתפשטה לכל חלקה טובה ופוגעת יום יום בתושבים ולא פחות מכך, גורמת לנזקים אקולוגים נוראיים, היא דוגמה אחת למזיק שיצא מכלל שליטה בגלל "מדיניות ההכלה" של הגה"ס. ניתן היה לצמצם או לפחות לבלום את ההתפשטות אם רק היו מתייעצים ומקשיבים לאנשי השטח – המדבירים, במקום זאת עודדו את הציבור להשתמש בחומרים "ידידותיים" שיוצרים אשליה של רגיעה, אך למעשה מאפשרים לנמלים להמשיך לשגשג. מבקר המדינה פרסם בשנת 2022 את דו"ח "מניעת נזקי מינים פולשים ושמירה על המגוון הביולוגי" בו נכתב במפורש ש"בהיעדר תגובה מהירה וטיפול מקצועי מתמשך לאורך שנים התבססה נמלת האש, והמשך התפשטותה היה בלתי נמנע."

המגמה לתעדף חומרים "רכים" לשימוש ביתי, אשר אינם באמת פותרים את הבעיות, על פני תכשירים מקצועיים למדבירים החלה בשנת 2014 ומתגברת משנה לשנה, זאת על אף ששיעור השימוש בתכשירי ההדברה התברואיים מהווה רק מחצית האחוז מכלל השימוש בתכשירי ההדברה בישראל!

הדברה באמצעות .ערפול חם. צלם: טל ויינברג

התפרצות קדחת מערב הנילוס בחודשים האחרונים שגבתה עד כה עשרות קורבנות היא תוצר נוסף של תפיסה הכובלת את ידיהם של המדבירים, מגבילה אותם בפעולות הלחימה ביתושים ומפחידה את הרשויות המקומיות מלפעול כנגדם. וכשהמצב החמיר הקיץ והפאניקה השתלטה, נוצר מצב שרשויות נדרשו לבצע ערפולים חמים בלב גוש דן, פעולות הדברה בעלות השלכות סביבתיות ובריאותיות קשות האסורות לביצוע עשרות שנים בישראל.

קמפיין הגה"ס לא רק מקומם, הוא פוגע בבריאות הציבור ובסביבה! במקום לנהל, לספק פתרונות אפקטיביים למדבירים, לעודד את הציבור להיעזר בשירותיהם ולוודא שהרשויות מבצעות את תפקידן, עוסק הגה"ס בקמפיינים ואג'נדות בנימה מפויסת ומאפשר למזיקים להתרבות ולשגשג.

מרבית אירועי ההרעלות מהדברה בישראל נגרמים ע"י הקהל הרחב כתוצאה משימוש לקוי בחומרים. מדבירים לעומת זאת, יודעים לאבחן את הבעיה, לבחור בטיפול ההולם, הבטוח והיעיל ביותר. ארגון המדבירים משקיע שעות רבות בהדרכה של חברי הארגון ומספק כלים מתאימים לפתרון בעיות. המדבירים מכירים היטב ופועלים על-פי העקרון שהדברה מבצעים רק כשאין ברירה. כעת אנו במלחמת אין ברירה, את הסיסמאות והכספים המושקעים בקמפיינים מוטב להחליף בהתגייסות למען אנשי המקצוע הנאבקים במזיקים.